Foto: Tom Palmaers

Elke dag 10 kinderen gewond in verkeer

Hoewel de verkeersveiligheid toeneemt, blijven kinderen kwets­baar. De Fietsers­bond roept op al wie jonger is dan 10 niet alleen naar school te laten fietsen.

Vorig jaar raakten dagelijks tien kinderen jonger dan 15 gewond in het verkeer. In absolute getallen ging het om 3.602 ongevallen, becijferde het verkeersveiligheidsinstituut Vias. In bijna de helft van de gevallen betrof het een kind dat te voet of met de fiets onderweg was.

Ondanks die alarmerende cijfers neemt de verkeersveiligheid wel degelijk toe. In 2007 raakten dagelijks nog 15 jongeren gewond. Toen stierven ook nog 36 jongeren in het verkeer, terwijl dat er vorig jaar 14 waren.

Een grote risicogroep zijn kinderen – vooral jongens – vanaf 11 jaar. ‘Dat is de leeftijd waarop veel kinderen zelfstandig naar school beginnen te gaan’, zegt Stef Willems van het Vias. De meest kwetsbare leeftijd is die van 14 jaar. Die leeftijd is goed voor de meeste ongevallen in de groep van kinderen onder 15 jaar.

Pak hele route aan

De meeste ongevallen doen zich voor tussen 16 en 17 uur, wanneer de school uit is. Vaak gebeuren die ongevallen net buiten de zone 30 rond een schoolpoort. De Fietsersbond vraagt daarom dat er veeleer in veilige fietsroutes wordt geïnvesteerd dan bijvoorbeeld in het principe van schoolstraten, waarbij de straat waarin de school is gevestigd (deels) autovrij wordt gemaakt.

‘We zijn zeker niet tegen dat laatste, maar in feite verschuif je dan de verkeersonveiligheid’, zegt woordvoerder Wies Callens. ‘Beter is om de veel gebruikte fiets- en wandelroutes van en naar school in hun geheel aan te pakken, door over de hele lengte van die trajecten alle zwarte punten weg te werken. We weten uit onderzoek dat ouders hun kinderen sneller verbieden om te voet of met de fiets naar school te gaan, wanneer er zich op de route naar school één zo’n zwart punt bevindt.’

Ouders met auto’s

Een ‘schoolvoorbeeld’ van goede aanpak is de Antwerpse gemeente Bonheiden. Het veiliger maken van veelgebruikte fietsroutes, in combinatie met het belonen van scholieren die met de fiets naar school kwamen, deed het fietsgebruik er in enkele jaren tijd stijgen van 12 naar 60 procent. ‘Dat zijn een hoop ouders die ’s ochtends en ’s avonds niet met de auto tot aan de schoolpoort proberen te raken, wat ook weer tot onveilige situaties leidt.’

Vias raadt ouders ook af om kinderen op te vroege leeftijd alleen naar school te laten wandelen of fietsen. ‘Veel hangt af van de maturiteit van het kind, of zijn ervaring in het verkeer. Studies hebben aangetoond dat voor de leeftijd van 8 à 9 jaar kinderen niet in staat zijn om alle verkeerssituaties goed in te schatten.’

De Fietsersbond adviseert een minimumleeftijd van 10 à 12 jaar, ‘met de nuance dat die beslissing ook afhangt van hoe gevaarlijk én ingewikkeld het parcours is dat moet worden afgelegd’.