Foto: AFP

Vergeet de deelfiets: hier is de deelstep

Na de deelscooter en (elektrische) deelfiets is er een nieuwe trend : de e-step. In verschillende grootsteden schieten ze als paddenstoelen uit de grond.

Vouwfietsen en e-bikes zijn overal, maar ook de elektrische step wordt steeds populairder. De hippe toerist en stadsmus die vlot op hun bestemming willen komen en meegaan met hun tijd, nemen tegenwoordig de e-step in de stad. Snel, licht, compact en geknipt voor korte afstanden.

In Amerikaanse steden zoals San Francisco kun je er vandaag niet naast kijken en ook in Parijs rijden ze sinds enkele maanden rond. Momenteel zijn drie bedrijven in de Nederlandse hoofdstad Amsterdam aan het onderhandelen om elektrische deelsteps te introduceren. Ze treffen voorbereidingen om hun steps ‘free floating’ te verhuren. Free floating betekent op straat, zonder parkeerplaatsen.

In Amsterdam gaat het onder meer om de Amerikaanse technologiebedrijven Bird en Lime. Beide bedrijven zijn aan een indrukwekkende groeispurt bezig die doet denken aan Flixbus of Uber. Lime is momenteel al in 75 steden actief, waaronder Parijs, en is amper een jaar oud. Het bedrijf haalde meer dan 400 miljoen euro op bij investeerders. Concurrent Bird is actief in dertig steden en haalde 360 miljoen euro op. Het derde bedrijf dat vecht voor een plaatsje in Amsterdam is de Nederlandse start-up SwheelS.

Vergeet de deelfiets: hier is de deelstep
Foto: AFP

Tarief

Zowel in Parijs als in Amsterdam is het tarief gelijk: je betaalt 1 euro als starttarief en betaalt vervolgens 15 cent per rijdende minuut. In Frankrijk staan momenteel 200 e-steps, maar volgens Lime zal dat aantal snel de lucht in schieten.

De e-step is zo het nieuwste groene transportmiddel in steden. Het grote voordeel is dat het vervoersmiddel heel compact is. Nadat je de step ontgrendeld hebt met een app, kan je die achterlaten op straat. Daarnaast gaat de batterij lang mee. Dat vertelde Paul Baetens van Odissey, gespecialiseerd in toestellen voor ‘zachte’ mobiliteit, eerder in De Standaard. ‘De gemiddelde e-step heeft een actieradius van 25 kilometer. Opladen duurt maar twee uur.’ Ook een helm is niet verplicht.

Vergeet de deelfiets: hier is de deelstep
Foto: AFP
Bron: NRC