Foto: REUTERS

Wat u moet doen als u een schadevergoeding wil voor uw geschrapte Ryanair-vlucht

De kans is groot dat u uw reis in het water zag vallen als u een Ryanair-vlucht geboekt had voor vandaag, want er zijn er meer dan 100 geschrapt. Gedupeerde passagiers werden de voorbije dagen op de hoogte gebracht en kregen een alternatieve vlucht of terugbetaling van hun ticket aangeboden. Maar hebben ze ook recht op een schadevergoeding? En hoe krijgen ze die te pakken?

Dat de piloten van Ryanair het werk zouden neerleggen, was een kwestie van tijd. Al meerdere keren kaartten ze de slechte werkomstandigheden aan. Na eerdere acties van het cabinepersoneel, op 25 en 26 juli, worden vandaag opnieuw meer dan 100 vluchten geschrapt.

Vrijdagochtend werd op de luchthaven van Charleroi een sit-in georganiseerd. Zo’n dertigtal piloten deed mee, maar de verwachting was dat later op de dag meer piloten en cabinepersoneel zouden deelnemen. Eén van de eisen is dat de Belgische werknemers van de Ierse luchtvaartmaatschappij onder het Belgisch arbeidsrecht vallen, in plaats van het Iers arbeidsrecht.

De staking is de grootste in de geschiedenis van de Ierse lagekostenmaatschappij. Maar liefst 13.940 reizigers in België werden getroffen, en 55.000 in heel Europa. Ryanair zelf noemt de actie ‘spijtig en ongegrond’ en roept de stakende vakbonden op om het overleg voort te zetten ‘in plaats van nog meer ongerechtvaardigde stakingen af te kondigen’.

Overmacht?

De vliegtuigmaatschappij heeft eerder laten weten dat het de betrokken reizigers een alternatieve vlucht aanbiedt of het verloren vliegtuigticket terugbetaalt. Daar wil het bij blijven: een schadevergoeding vindt ceo Michael O’Leary onnodig. Hij beroept zich op ‘overmacht’ en zegt dat Ryanair niet moet instaan voor een schadevergoeding als zijn personeel staakt.

Een redenering die indruist tegen de wet van het Europees Hof van Justitie (Verordening (EG) nr.261/2004, red.): extreem slechte weersomstandigheden of een aanslag zijn voorbeelden van overmacht. Ook stakingen die hun oorzaak buiten de vliegmaatschappij vinden, bijvoorbeeld wanneer de luchtverkeersleiders het werk zouden neerleggen, is overmacht. Maar, zo stelt de wet, een staking van het eigen personeel is dat helemaal niet.

Wat u moet doen als u een schadevergoeding wil voor uw geschrapte Ryanair-vlucht
Op de website van Ryanair zelf staat ook een bericht over de ‘onnodige’ staking.

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) tikte de lagekostenmaatschappij al eerder op de vingers. Hij vroeg O’Leary om te vermijden dat ‘het sociaal conflict nog verder escaleert’. Tevergeefs.

Ook voor Test-Aankoop is de maat vol: de consumentenorganisatie stapt naar de rechter met vijftig individuele dossiers. ‘Naast de keuze voor een alternatieve vlucht of een terugbetaling van het ticket, hebben passagiers recht op een forfaitaire schadevergoeding variërend van 250 tot 600 euro in functie van de vliegafstand van vertrek tot bestemming’, klinkt het. ‘Op 1 augustus bevestigde Ryanair in haar antwoord formeel dat ze geen compensaties zou uitbetalen vermits de stakingen “ongerechtvaardigd en onnodig” zijn. Wij kunnen ons niet verzoenen met dit standpunt en brengen een eerste “schijf” van 50 dossiers voor de rechter.’

Schadevergoeding?

Wie door de staking van Ryanair-piloten zijn of haar reis in het water ziet vallen, kan best eerst aankloppen bij de vliegtuigmaatschappij zelf. Log in op de website met uw persoonlijke account of vluchtgegevens en vul het zogenaamde 261-formulier in. Wie geen redelijk antwoord terugkrijgt binnen een redelijke termijn (6 weken), kan vervolgens een klachtenformulier invullen op de website van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.

Wie zich nog wil aansluiten bij de actie van Test-Aankoop, kan dat doen via de website van de organisatie of via 02/892 37 09. Zij volgen de zaak op de voet verder.