Foto: bart dewaele

Helft Belgen bezoekt zijn bank alleen nog digitaal

De helft van alle KBC-klanten stapte vorig trimester geen enkele keer een bankkantoor binnen. Het aantal kantoren zal daardoor verder dalen.

Bij bank-verzekeraar KBC gaat de digitale transformatie naar eigen zeggen ‘veel harder dan verwacht’.

Volgens ceo Johan Thijs werden in het tweede kwartaal van dit jaar twee op de drie van alle nieuwe consumentenleningen, zoals bij de aankoop van een auto, digitaal verkocht. Hetzelfde voor het pensioensparen. Ook de helft van alle nieuwe kredietkaarten wordt bij KBC tegenwoordig digitaal aangeschaft.

‘Amper twee jaar geleden lag dat digitale aandeel nog bijna op nul’, zegt Thijs. ‘De opmars van het online bankieren  en  van het mobiel bankieren via een app op de smartphone, is onomkeerbaar.’

Die trend heeft een keerzijde: het aantal fysieke bezoeken aan de bankkantoren daalt sterk. Volgens Thijs heeft de helft van de KBC-achterban in de drie maanden van april tot en met juni ‘geen enkele keer een kantoor bezocht’. De topbankier erkent dat hierdoor het aantal kantoren verder zal dalen, maar wil daar geen cijfer op plakken.

‘Als een kantoor niet gebruikt wordt, dan gaan we het niet openhouden. Kantoren waar alleen geld afgehaald wordt, zullen we omvormen tot automatenkantoren. Kantoren waar klanten persoonlijk advies willen krijgen over financiële producten, kunnen mogelijk uitgebreid worden.’

Bij BNP Paribas Fortis klinkt hetzelfde verhaal. BNP Paribas Fortis zag het kantoorbezoek van zijn klanten vorig jaar ook met 14 procent dalen tegenover 2016.

Cijfers voor de eerste zes maanden van dit jaar zijn er nog niet, maar in 2017 werd bij BNP Paribas Fortis ruim 28 procent van alle producten digitaal verkocht. Bij de spaar- en beleggingsproducten was dat zelfs 35 procent.

Mobiel betalen
Belfius heeft wel data over digitaal bankieren in 2018. Ook hier gaat de opmars hard. In de eerste zes maanden van dit jaar werd bij Belfius bijna de helft van de nieuwe pensioenspaarrekeningen digitaal verkocht. Ook meer dan een kwart van de nieuwe verzekeringscontracten verloopt digitaal.
Mobiel bankieren, met de smartphone, is een dagelijkse realiteit geworden. De Belfius-app telde in juni 1,2 miljoen gebruikers, dat zijn er 22 procent meer dan een jaar geleden. De app wordt gemiddeld een keer per dag geopend. Het aantal contactloze betalingen, via een qr-code, is dit jaar al verdubbeld tot 6 miljoen.