Marcello Fonte speelt de uitbater van een hondensalon. rr
Regisseur Matteo Garrone keert terug met ‘Dogman’
‘Dit is eigenlijk een sprookje’
Tien jaar na zijn verovering met ‘Gomorrah’ komt regisseur Matteo Garrone terug met een ‘survival of the fittest’ in het even harde als ontroerende ‘Dogman’. ‘Het zijn allemaal sprookjes.’ Jeroen Struys
Marcello Fonte speelt de uitbater van een hondensalon. rr
Regisseur Matteo Garrone keert terug met ‘Dogman’
‘Dit is eigenlijk een sprookje’
Tien jaar na zijn verovering met ‘Gomorrah’ komt regisseur Matteo Garrone terug met een ‘survival of the fittest’ in het even harde als ontroerende ‘Dogman’. ‘Het zijn allemaal sprookjes.’ Jeroen Struys
De gruwelijkste moord ooit gepleegd in Italië: gezien de geschiedenis in het land wil dat wat zeggen. Maar zo wordt de ‘moord door de hondenkapper’ die het land in 1988 opschrikte nog steeds omschreven. We besparen u de details, de feiten zijn slechts een aanleiding voorDogman, een voortreffelijke, bikkelharde en tegelijk ontroerende film over een hondenkapper die kampt met een gewelddadige cokeverslaafde klant die de buurt terroriseert.
‘Het publiek weet best helemaal niets over dat oorspronkelijke verhaal, want de film heeft er nog weinig mee te maken’, vertelt de regisseur vanuit Rome. ‘Met mijn coscenaristen ging ik ermee aan de haal en we lieten onze fantasie erop los. Al mijn films zijn in essentie sprookjes, hoe gruwelijk ook.’
Tien jaar geleden pakte Garrone uit met Gomorrah, zijn gefictionaliseerde verfilming van Roberto Saviano’s research naar de Napolitaanse maffia. Ook in Dogman voel je hoe de druk van medeplichtigheid misdadigers maakt van brave mensen. Maar Garrone hoedt zich ervoor om Dogman een maffiafilm te noemen. ‘Het draait niet om de grote, georganiseerde misdaad, wel om de kleine criminaliteit die overal ter wereld plaatsvindt. Het is het eeuwige verhaal van de sterken versus de zwakken. Maar het is geen typisch wraakverhaal, eerder een heus gevecht om survival. Het is een Darwinistische film.’
Woef
De ster van Dogman is, naast een Deense dog, Marcello Fonte. Hij speelt de geslagen hond van het verhaal: een uitbater van een hondensalon die meer klappen moet incasseren dan alle bastaarden van Rome opgeteld. Net zoals in zijn vorige films vond Garrone de karakterkop bij wijze van spreken op straat.
‘We deden een casting bij een theatergezelschap dat werkt met ex-gevangenen. Marcello was er begeleider. Toen plots een van de deelnemers stierf aan een hartaanval nam Marcello zijn plaats in. Niet dat hij een volstrekte beginner is: hij coregisseerde een film over zijn eigen jeugd en speelde al verschillende bijrollen, maar dit is zijn eerste hoofdrol.’
Het kwam ook goed uit dat zijn gezicht zo uit een oude Italiaanse film lijkt te komen. ‘Marcello heeft het gezicht van een Italië dat verdwijnt. Hij heeft het aartsmoeilijk om te overleven in deze samenleving.’ Dat het personage ook Marcello heet, is uiteraard geen toeval. ‘De acteur heeft het personage sterk gevoed met zijn eigen ervaringen en karakter, zijn gevoeligheid en zijn humor. Zonder hem was het een andere film.’
Twaalf jaar al zit Garrone met Dogman in zijn hoofd. Dat hij er nu mee komt, is omdat zijn ambitieuze verfilming van Pinokkio werd uitgesteld. ‘Maar als alles goed gaat, neem ik die volgend jaar alsnog op.’ Ga er gerust vanuit dat het een veel donkerdere versie wordt dan die van Disney. ‘Ik vind de Disneyfilm niet geslaagd. De beste verfilming is die van Comencini voor de Italiaanse televisie (uit 1972, red.). Maar ik zou er niet aan beginnen als ik niet vond dat ik er meer mee kan. Ik zal trouw blijven aan het oorspronkelijke boek.’
Heeft hij al wat van de advocaten van Disney gehoord? ‘Ik maak maar kleine arthousefilms, dat kan hen niet schelen. En als de film mislukt, ga ik gewoon weer schilderen.’
Marcello Fonte. rr
Recensie
De geslagen hond
Hoe diep kun je een hond vernederen voor hij zijn tanden ontbloot? Marcello baat een hondensalon uit aan een onooglijke uithoek die meer weg heeft van een illegaal betonstort. Hij zou geen hond kwaad doen: als je hem slaat, kijkt hij met puppyoogjes terug. Hij incasseert. Goed, hij dealt wel eens coke, maar alleen om zijn dochtertje te trakteren op snoepreisjes.
Zijn vaste cokeklant is een agressieve reus van een vent. De rest van de lokale middenstand is Simones gewelddadige bezoekjes beu en wil hem buiten. Maar de schriele Marcello pakt het anders aan: hij vleit zich in Simones greep, zelfs wanneer hem dat medeplichtig maakt aan misdaad.
Het is niet moeilijk om de metafoor voor de maffia te zien in Dogman, waarmee regisseur Matteo Garrone terugkeert naar de sfeer van Gomorrah, maar dan in compactere vorm. Aan de ene kant is Dogman hyperrealistisch: de acteurs zijn karakterkoppen die vanuit eigen ervaring spelen en het verhaal is losjes gebaseerd op feiten. Aan de andere kant is de film zichtbaar theatraal en de fotografie haast te mooi mistroostig. In Italië is alles larger than life. En het is ook meedogenloos hard. Het is The drop van Michaël R. Roskam, maar dan voor echt.
Ook bij Gomorrah lag Garrones focus meer op de kleine garnalen dan op de georganiseerde misdaad. Het gaat hem om het drama van de kleine man, vertolkt door een geweldige Marcello Fonte. Een mens schreeuwt om gehoord te worden. De honden zijn blaffende getuigen als een Grieks koor. Zij zijn bang voor het beestachtige gedrag van de mens.