Foto: Getty Images/iStockphoto

Waarom nieuwe beautymerken mascara vergeten

Het is voor veel vrouwen hun meest onmisbare make-upproduct, maar heel wat nieuwe beautymerken brengen toch geen mascara meer uit. Business of Fashion denkt te weten hoe het zit met het lot van de mascara.

Vraag honderd vrouwen welk make-upproduct ze meenemen naar een onbewoond eiland, en minstens negentig van hen zal antwoorden ‘mascara’. Maar heel wat nieuwe beautymerken, waaronder deze van Rihanna, Kim Kardashian en Kylie Jenner, brengen geen eigen mascara uit. Aangezien ze wel honderden andere producten verkopen in alle kleuren van de regenboog lijkt dit een bewuste keuze.

Het beautyproduct is daarom niet passé. Volgens het Britse onderzoeksbureau Euromonitor International verkochten grote cosmeticabedrijven, waaronder Estée Lauder en L’Oréal, vorig jaar immers nog voor 8,1 miljard dollar aan mascara.

Waarom kleine merken dan eerder focussen op foundation, concealers en oogschaduw komt omdat mascara ontwikkelen een complex en tijdrovend proces is. Er moeten ineens twee delen gemaakt worden: de make-up zelf en een borsteltje om het product aan te brengen. Nieuwe merken richten zich liever op beautyspullen die snel in de rekken kunnen liggen (denk aan highlighters en lippenstiften) en dus de verkoop sneller doen groeien.

Valse wimpers

Hoewel mascara nog steeds een van de populairste producten in het make-uplandschap is, voorspelt Euromonitor dat de groei tegen 2021 toch met een kleine twee procent zal dalen.

Het bureau wijt de toekomstige daling aan het feit dat er veel aan het veranderen is op het vlak van oogmake-up. Millennials kiezen steeds vaker voor nieuwere behandelingen zoals een permanente wimperlift, kleuring of extensions. Die maken mascara minder essentieel voor een intense blik.