Dit is de omstreden Noord/Zuidlijn in Amsterdam

Zaterdag is de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen in Amsterdam. Op de eerste dag namen 60.000 mensen de nieuwe verbinding tussen de twee stadsdelen die gescheiden worden door het IJ. Of hoe een probleemdossier toch een goed einde kent.

Iedereen die ooit Amsterdam bezocht, kan het beamen: wie van het noordelijk deel van de Nederlandse hoofdstad naar het zuidelijk deel wilde, had geen andere keuze dan te wachten op 'het pontje' om over het IJ gezet te worden. Dat is nu afgelopen: sinds zaterdag rijdt een metroverbinding tussen Noord en Zuid.

Het traject van 9,7 kilometer, waarvan 7,1 ondergronds, wordt afgelegd in 16 minuten. In de acht metrostations, waaronder ook één aan het Centraal Station, kunnen reizigers elke 6 minuten een metro nemen. Op de eerste dag reisden 60.000 mensen - gratis - mee met de Noord/Zuidlijn, maar op termijn wordt gerekend op 121.000 passagiers per dag.

Opstand, referendum en oplopende kosten

Met de opening komt een einde aan een probleemdossier waar de Amsterdammers al 96 jaar mee in de weer zijn. In 1968 kwamen de  eerste echte plannen voor een noord-zuid-verbinding op tafel, maar de bewoners van een buurt die gesloopt moest worden, kwamen in opstand. Pas in 1988 kwam het dossier opnieuw boven water, en in 1996 werden nieuwe plannen gesmeed. Bij een referendum in 1997 stemde 65 procent van de deelnemers tegen het project, maar de opkomst was te laag voor een geldige uitslag.

Ook de bouw van de nieuwe lijn zorgde de voorbije 15 jaar voor heel wat kopbrekens: een metro doortrekken onder de oude Amsterdamse binnenstad bleek moeilijker dan gedacht. Waar het hele project in 1997 nog op 700 miljoen euro werd geraamd, liepen de kosten uiteindelijk uit op tot 3,1 miljard euro. 

'Verandering biedt veel moois, maar doet ook pijn', verwees burgemeester Femke Halsema in haar openingsspeech naar de problemen. 'Er is veel gevraagd van Amsterdammers en het vertrouwen in de overheid is geschaad.'

In de video bovenaan ziet u beelden van een testrit met de de Noord/Zuidlijn in februari.

Bron: NOS