Foto: Photo News

Getroffen door de staking bij Ryanair? Dit kunt u doen

Vliegtuigmaatschappij Ryanair annuleert op 10 augustus 104 vluchten van en naar België. Wat staat u te wachten als uw vlucht afgelast is?

De prijsvechter kiest na de aankondiging van Belgisch piloten om te staken duidelijk voor de vlucht vooruit. Door nu al 104 vluchten te annuleren, kan het zich indekken tegen onverwachte problemen op de dag zelf. Volgens de luchtvaartmaatschappij zijn alle betrokken reizigers ondertussen op de hoogte gebracht. 

Terugbetalen of vliegen?

Wie getroffen is, kan allereerst overwegen de volledige terugbetaling aan te vragen via de website van Ryanair. Dat kan trouwens sowieso ook wanneer uw vlucht meer dan drie uur vertraging heeft opgelopen. Aanvragen worden verwerkt binnen de zeven werkdagen. Indien goedgekeurd, wordt het integrale bedrag teruggestort. Aangezien Ryanair zelf de vluchten annuleert zal de maatschappij niet onder de verplichting om terug te betalen uitkunnen.

Toch maar vliegen? Dan is het aan Ryanair om (kostenloos) een vervangvlucht voor u te zoeken. In eerste instantie gaat het om een andere vlucht van Ryanair zelf, desnoods naar een andere luchthaven. Als dat niet lukt, moet het bedrijf partners als EasyJet, Vueling of Norwegian inzetten. Lukt ook dat niet, dan zal Ryanair ‘een vergelijkbaar en redelijk’ vervoersalternatief naar de eindbestemming aanbieden – bijvoorbeeld per trein, bus of autohuur. Desnoods moet dat via een onkostendeclaratie, gericht aan Ryanair

Ryanair moet ook verplicht oorzien ook in een recht op compensatie. Wie op 10 augustus ondanks een omboeking in de problemen komt, heeft recht op 250 euro voor alle vluchten tot 1.500 kilometer, of 400 euro voor alle intracommunautaire vluchten (binnen de EU) van meer dan 1.500 kilometer, en voor alle andere vluchten tussen 1.500 en 3.500 kilometer. Daar gaat wel 50 procent af als Ryanair u een alternatieve vlucht kan aanbieden met een aankomsttijd die minder dan twee uur (voor vluchten tot 1.500 kilometer) of drie uur (overige vluchten) afwijkt van de oorspronkelijke aankomsttijd.

Tot slot hebt u ook nog recht op verzorging. Dat wil zeggen dat bij vertraging op de dag zelf  ‘in redelijke verhouding tot de wachttijd’ maaltijden en verfrissingen worden aangeboden, dat hotelaccommodatie voorzien wordt waar noodzakelijk, alsook vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie. U mag daar bovendien op kosten van Ryanair twee telefoongesprekken over voeren, of twee fax- of e-mailberichten over sturen.

Wanneer niet?

In de kleine lettertjes merkt Ryanair wel op dat al deze rechten niét altijd van toepassing zijn. Dat is zo wanneer...

  • U ten minste twee weken voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering. Dit is nu niet het geval
  • U tussen twee weken en zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en u een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor u niet eerder dan twee uur voor de geplande vertrektijd moet vertrekken en u uw eindbestemming minder dan vier uur na de geplande aankomsttijd bereikt.
  • U minder dan zeven dagen voor de geplande vertrektijd op de hoogte bent gebracht van de annulering en u een alternatieve vlucht is aangeboden, waardoor u niet eerder dan één uur voor de geplande vertrektijd moet vertrekken en u uw eindbestemming minder dan twee uur na de geplande aankomsttijd bereikt.
  • Ryanair kan bewijzen dat de annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die zelfs door het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen hadden kunnen worden, inclusief maar niet beperkt tot politieke instabiliteit, beveiligingsproblemen, weersomstandigheden of staking, oponthoud of problemen bij de luchtverkeersleiding.