Eindelijk reclame waarin vrouwen haar ook echt afscheren

Reclamespotjes voor scheermesjes toonden enkel gladgeschoren benen en haarloze oksels, tot nu. Het Amerikaanse merk Billie maakte in een reclamespot werk van een realistisch beeld van ongeschoren benen, en andere harige lichaamsdelen.

‘Het eerste merk dat scheermesjes verkoopt voor vrouwen’, zo omschrijft Billie de eigen campagne. ‘We introduceren Project Body Hair’, aldus het bedrijf. ‘Wat je met je lichaamsbeharing doet is jouw keuze, je kan het laten staan, afscheren, of kammen. En voor wie niet scheert verkopen we ook lotion en zeep ook’, grapt Billie. Ze sporen iedereen aan om via #projectbodyhair een natuurlijke foto te delen, met of zonder lichaamsbeharing.

Het bedrijf verkoopt in de eerste plaats scheermesjes, maar vindt dat de prijs van de huidige producten op de markt te hoog ligt. ‘Vrouwen betalen al veel te lang te veel voor kwaliteitsvolle scheermesjes’, klinkt het. Daarom strijdt Billie tegen de pink tax, een extra kost op producten die vooral vrouwen kopen.

Realistische vrouwen

Vrouwen durven al langer naar buiten komen met een beetje lichaamshaar. Volle wenkbrauwen zijn helemaal terug, en ook de monobrauw kruipt uit het verdomhoekje.

Vorig jaar durfde een producent van maandverband het als eerste aan om bloed te tonen in een reclamespot, in plaats van een blauwe vloeistof. Naast de scenes die uit het leven lijken te zijn gegrepen, wordt het maandverband ook getest in een labo. Voor het eerst wordt de absorbeergraad van het maandverband getest met donkerrood bloed. Al werden om veiligheidsredenen en hygiënevoorschriften geen echt bloed gebruikt, aldus Bodyform, maar een substituut gemaakt van maïssiroop en kleurstof.