16/06/2018 - Binnenland
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

 

Doorstaat De Lijn de liberalisering van het openbaar vervoer?

‘De Lijn is bezig met overleven, niet met de reiziger’

Werkplaatsen vol defecte bussen, kapotte sporen, afgeschafte ritten en een versmachtende bedrijfscultuur. Kan het zo verder met De Lijn? Een blik achter de schermen van een organisatie in overlevingsmodus. ‘We hebben het gevoel dat de regering ons heeft opgegeven.’

 

Gentse sporen stevenen af op een hartinfarct

Groot was de verbijstering in Gent, toen De Lijn in november vorig jaar liet weten dat de laatste vier haltes van lijn 4 – met de legendarische eindhalte Moscou – voor twee jaar zouden worden geschrapt. De reden: de sporen lagen er te slecht bij. Er zouden ongelukken kunnen gebeuren. ‘Ze zeiden ons al tien jaar dat die sporen dringend hersteld moesten worden’, zegt de Gentse mobiliteitsschepen Filip Watteeuw (Groen) verbolgen. ‘Maar de werken werden telkens uitgesteld omdat er geen budget was.’ Van de ene dag op de andere stonden 2.500 reizigers in de kou.