Foto: BELGA

Dries Van Noten geen eigenaar meer van zijn modelabel

De Belgische modeontwerper Dries Van Noten heeft een meerderheidsaandeel van zijn bedrijf verkocht aan het Spaanse Puig. ‘Het werd tijd om de verantwoordelijkheid te delen.’

Dries Van Noten heeft een meerderheidsaandeel verkocht aan de Spaanse groep Puig, moederbedrijf van onder meer Nina Ricci, Jean Paul Gaultier, Paco Rabanne en Carolina Herrera. De ontwerper blijft wel aan boord als creatief directeur en voorzitter van de raad van bestuur.

Dat nieuws werd ons bevestigd door zijn communicatiedirecteur. Het bedrijf benadrukt dat de 60-jarige Van Noten helemaal niet denkt aan stoppen, noch dat er nood was aan externe investeerders. ‘Vandaag een eigen modelabel runnen is een grote verantwoordelijkheid om alleen te dragen. Dries is op een punt gekomen dat hij die verantwoordelijkheid graag wil delen.’

Blijven in Antwerpen

Van Noten, een van de Antwerpse Zes, richtte zijn eigen bedrijf op in 1986 en wimpelde tot nu toe elke interesse van grote concerns af, vrij uniek in de modewereld. Al zette hij enkele jaren geleden wel al de deur op een kier.

‘Ik was op zoek naar een sterke partner voor het bedrijf dat ik de voorbije dertig jaar heb opgebouwd. Ik ben vooral blij dat Antwerpen en mijn team het hart en centrum van ons bedrijf blijven. Samen zijn we nu klaar om onze dromen te verwezenlijken’, vertelt Van Noten aan de toonaangevende modewebsite Business of Fashion.

Women’s Wear Daily schreef eerder dit jaar al dat Van Noten op zoek was naar een overnemer. De waarde ervan werd volgens de modewebsite geschat op 100 miljoen dollar (81 miljoen euro). Van Noten heeft onder meer boetieks in Antwerpen, Parijs, Tokio, Hongkong en Seoul.

Ceo Marc Puig is opgetogen dat hij het Belgische modelabel kan toevoegen aan het portfolio van het Spaanse familiebedrijf, dat ook verschillende beauty-licenties van modebedrijven in handen heeft. ‘Dries Van Noten heeft als onafhankelijke modelabel een uitzonderlijke reputatie opgebouwd met zijn avant-garde collecties. Dit partnership toont onze strategische inzet om onze modebusiness verder te ontwikkelen.'