‘Als aannemer werk had gedaan, was dit nooit gebeurd’

Stond u in de file op de E40? Het is de schuld van de grasmaaier

Door wateroverlast zijn woensdagochtend drie rijstroken afgesloten op de E40 ter hoogte van Bertem. De oorzaak: een verstopte afvoer. ‘Na maaiwerken is er gras en groen blijven liggen. Dit kan natuurlijk niet.’

De hevige regenval veroorzaakte woensdag heel wat verkeersellende tijdens de ochtendspits. Met name op de E40 ter hoogte van Bertem in de richting van Brussel was het chaos. Door het overtollige water waren een tijdlang drie rijstroken afgesloten en liepen de vertragingen op tot meer dan een uur.

Maar heeft het zo veel geregend dat de autosnelweg volledig onder water kan staan? Helemaal niet. Enkele ‘slikkers’ of afvoerputjes langs de E40 raakten verstopt. De voorbije dagen werd het gras afgereden en dat groen werd niet voldoende opgeruimd door de verantwoordelijke aannemer. Door de regen is dat maaisel in de afvoer terechtgekomen en raakten de ‘slikkers’ verstopt. Op beelden is te zien hoe hopen lange grassen en graszoden uit de afvoer worden gehaald. De brandweer had drie uur nodig om alles op te kuisen.

‘We betreuren dit ten zeerste. Er is iets gebeurd dat niet klopt’, zegt Anton De Coster van het Agentschap Wegen en Verkeer. ‘Als de aannemer zijn werk had gedaan, was dit helemaal niet gebeurd.’ Het agentschap stuurde vanochtend onmiddellijk een ploeg ter plaatse om het probleem op te lossen, maar de brandweer was al ter plaatse.

Wegen en Verkeer is niet van plan om een klacht in te dienen tegen de aannemer. ‘Maar we zitten zeker samen om afspraken te maken. Het is een vervelende situatie die gemakkelijk te vermijden is. We zullen ervoor zorgen dat dit niet nog een keer zal gebeuren.’

Hinder

Wegen en Verkeer betwijfelt of er door bestuurders een klacht zal worden ingediend. ‘Als er sprake is van schade aan het voertuig door de infrastructuur, raden we bestuurders aan om de politie en de verzekeraar te contacteren. Hier (tijdsverlies, red.) gaat het echter niet over een schadegeval.’

Volgens De Coster is het niet de eerste keer dat dit gebeurt: ‘Door acute weersomstandigheden of door blaadjes in de herfst raakt de waterafvoer soms verstopt.’

Ook in de rest van Vlaanderen zorgde de hevige regenval voor hinder. ‘Op de piek van de ochtendspits hadden we 240 kilometer file op de Vlaams snelwegen. Dat is veel, normaal zitten we op een werkdag om en bij de 160 kilometer’, aldus Peter Bruyninckx.