Foto: komono

Komono opent wereldwijd stenen winkels

Een jaar nadat het Belgische accessoirelabel Komono een eerste eigen winkel opende in Antwerpen staat de teller al op vijf, en ook dat aantal willen ze nog dit jaar verdubbelen. ‘De winkels zijn belangrijk om ons verhaal te vertellen.’

Anton Janssens en Raf Maes, de mannen achter Komono, werden op de allereerste Belgian Fashion Awards in november uitgeroepen tot ‘ondernemers van het jaar’.

Geen onterechte erkenning. De collecties van het brillenmerk (dat later werd uitgebreid met horloges) worden intussen in meer dan vijftig landen verkocht. Model Bella Hadid werd recent nog gespot met een van hun zonnebrillen.

Een eigen webwinkel is er al lang, maar de ambities van het Belgische bedrijf, opgericht in 2009, liggen nu vooral bij het openen van stenen winkels. Belgische consumenten kunnen sinds een jaar terecht in de Antwerpse Lombardenvest en Brusselse Dansaertstraat, maar ondertussen kunt u ook in Amsterdam, Tokio en Madrid een Komono-winkel binnenstappen.

Janssens en Maes zouden graag nog dit jaar Barcelona, Parijs, Londen, Stockholm en Berlijn aan dat lijstje toevoegen.

‘Daarnaast zijn we ook een hub aan het opzetten in Hongkong. Tot nu toe werd de Aziatische markt bediend vanuit België maar binnenkort zullen we deze regio nog beter kunnen opvolgen’, vertelt Janssens.

Op welke basis selecteren jullie de locaties voor de winkels?

‘We focussen ons op de steden waar ons doelpubliek zit en dan belanden we bij de modesteden. Komono staat voor creativiteit en een gedeelde passie voor goed design. Onze community bestaat uit unieke, rebelse persoonlijkheden die zich niet laten leiden door trends. We willen met onze winkels dus vooral ook dit publiek bereiken.’

Gaat bij de opstart telkens een Belgisch team mee?

‘De flagshipstores in Nederland en België hebben we in eigen beheer. Voor de overige landen werken we samen met een lokale partner. We staan echter steeds in nauw contact met hen en zorgen er zo voor dat wereldwijd de Komono-identiteit bewaard blijft.’

Hebben de winkels allemaal hetzelfde interieur?

‘Alle winkels werken rond hetzelfde concept. Komono staat voor innovatie en dat trekken we door naar de winkelervaring. De shops zijn ontzettend belangrijk voor ons om een groter verhaal te vertellen en het merk in al zijn facetten te tonen aan het grote publiek. We willen de volledige Komono-ervaring aanbieden.’

‘Maar ook al hebben de winkels een gelijkaardig interieur, ze krijgen wel telkens een eigen identiteit. In Amsterdam is er zo bijvoorbeeld een grote videomuur. Het pand in Barcelona heeft een opvallende plafondstructuur. We proberen met hetzelfde concept toch steeds een vernieuwende toets te brengen.’

Tonen jullie overal dezelfde collecties of verschilt dit per markt?

‘Wereldwijd wordt dezelfde collectie getoond. Per land zal echter meer of minder van een bepaalde collectie worden aangekocht, afhankelijk van lokale voorkeuren.’