Foto: Photo News

Ryanair lanceert laagsteprijsgarantie: ‘Elders goedkopere vlucht gezien: we betalen verschil terug’

De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair komt dit najaar met een laagsteprijsgarantie ‘om onst lowcost-karakter nog wat meer in de verf te zetten’.

Ryanair is niet het eerste bedrijf dat een laagsteprijsgarantie invoert: ook warenhuisketen Colruyt en multimediaketens Vandenborre en Mediamarkt hanteren het principe: als je als klant kunt aantonen dat een gelijkaardig product (in dit geval: vlucht) goedkoper is bij de concurrentie, dan betaalt het bedrijf het verschil terug. Ryanair gaat nog een stapje verder: ‘We betalen het verschil terug, plus nog eens vijf euro extra’, aldus marketingdirecteur Kenny Jacobs. Die vijf euro zal op het persoonlijke MyRyanair account geplaatst worden.

De voorwaarden om het verschil terug te krijgen zijn wel streng: de vlucht moet op dezelfde dag plaatsvinden, met een maximaal verschil van twee uur. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat de er niet enkel naar dezelfde bestemming gevlogen wordt, maar ook naar dezelfde luchthaven. Het ticket moet ook ten minste twee weken voor de vertrekdatum zijn geboekt. ‘Aangezien we al de laagste prijzen hebben, denk ik niet dat deze maatregel ons veel geld zal kosten’, aldus Jacobs.

De nieuwe garantie start in oktober.

Minder activiteit op Brussels Airport?

Jacobs nuanceerde dinsdag ook de bewering dat de Ierse lowcostmaatschappij haar activiteiten op Brussels Airport de jongste maanden heeft teruggeschroefd. ‘We hebben vier jaar van sterke groei gekend op Zaventem. Maar het is normaal dat er verschuivingen tussen verschillende luchthavens zijn in termen van capaciteit.’

Volgens hem waren er de jongste maanden nu eenmaal veel groeiopportuniteiten voor Ryanair in Duitsland en in Italië. ‘We moeten dus gericht kiezen waar we extra uitbreiden.’

Jacobs verzekerde dat dit niets te maken heeft met mogelijke problemen op de Belgische markt. ‘We hebben de jongste jaren een ongekende groei gekend in België (Charleroi en Zaventem, red.). We zijn de tweede grootste speler, met een marktaandeel van 27 procent, na Brussels Airlines en voor TuiFly. De voorbije winter groeide Ryanair in België met 3 procent’, klonk het nog.