Foto: Photo News

Worldline bekijkt of compensatie aan de orde is na storing in betaalverkeer

De beheerder van het Belgische betaalsysteem Worldline kan nog niet zeggen of klanten recht hebben op een compensatie na de problemen van gisteren. Vooral bij houders van een kredietkaart waren er problemen, maar die zijn ondertussen volledig verholpen.

Dat zegt woordvoerster Sandrine Van der Ghinst. Het bedrijf werkt nog aan een volledige analyse van het probleem.

In de nacht van zondag op maandag werd een aanpassing van het systeem doorgevoerd. Dat ging fout, en tot rond 17.45 uur bleven sommige klanten hinder ondervinden. Online betalingen waren met om het even welke kaart een tijd geblokkeerd, maar dat probleem werd snel verholpen, aldus Van der Ghinst. In winkels werden sommige betalingen met internationale kredietkaarten uitgegeven door Belgische banken geweigerd.

Van der Ghinst nuanceert dat het om ‘een beperkte storing’ ging. ‘We zagen het aantal transacties af en toe zakken, maar niet volledig wegvallen. Maar het blijft natuurlijk problematisch voor de klanten.’

Maar of die getroffen klanten ook recht hebben op een vergoeding, valt nog af te wachten. ‘We hebben een protocol gesloten met de handelsfederaties, waarin we expliciet melden in welke gevallen een compensatie mogelijk is. Maar we zijn de oorzaak nu nog aan het analyseren. Als er compensaties gevraagd mogen worden, zullen we dat zeker respecteren’.

Worldline voert een vijftal keer per jaar een update aan het systeem uit. Problemen zoals maandag zijn daarbij uitzonderlijk. Zelfstandigenorganisatie NSZ vroeg maandag alvast al om het probleem ‘grondig in kaart te brengen’ om herhaling te vermijden.

Argenta

De situatie roept herinneringen op aan de problemen die Argenta had na het paasweekend. Daar was internetbankieren door een mislukte systeemupdate dagenlang onmogelijk. De bank besliste om enkel een vergoeding uit te betalen aan wie aantoonbare schade heeft geleden.