Cambridge Analytica schorst topman

Cambridge Analytica, dat Donald Trump met gegevens van Facebook zou geholpen hebben de Amerikaanse verkiezingen te winnen, heeft CEO Alexander Nix op non-actief gezet. In een undercoverreportage van de Britse televisiezender Channel 4 was te zien hoe Nix suggereerde dat het bedrijf smeergeld gebruikte en politici met 'valstrikken' in moeilijkheden bracht.

Nix wordt geschorst 'met onmiddellijk gevolg in afwachting van een compleet en onafhankelijk onderzoek', aldus een persbericht van het bedrijf. 'De uitspraken' die Nix deed aan Channel 4, en andere 'aantijgingen' tegen het bedrijf 'vertegenwoordigen niet de waarden' waar het bedrijf voor staat, aldus nog het communiqué. 'Zijn schorsing geeft aan hoe ernstig we dit nemen.'

In het interview leek Nix te suggereren dat het bedrijf bereid is om 'honey traps' te gebruiken. Met die Engelse term wordt een spionagetruc bedoeld, waarbij hooggeplaatste personen in de val worden gelokt door jonge vrouwen om hen zo bepaalde geheimen te ontfutselen. Andere technieken van het bedrijf zouden het publiceren van fake news zijn en websites opzetten om data te verzamelen.

De reportage bracht nog meer bedenkelijke praktijken aan het licht. Zo was Cambridge Analytica blijkbaar niet aan haar proefstuk toe toen het in 2016 via psychologische profilering een kwart van de kiesgerechtigden in de VS met persoonlijke politieke boodschappen beïnvloedde. Voor Channel 4 deed iemand zich tegenover het bedrijf voor als fixer voor een rijke klant die in Sri Lanka bepaalde personen aan de macht wilde helpen. De man nam een verborgen camera mee naar verschillende meetings, en daar bleek waar het bedrijf allemaal toe in staat is.

Kenia

Zo vertelde Mark Turnbull, directeur van de politieke afdeling van het bedrijf, hoe het bedrijf tot twee maal toe werkte voor Keniaans president Uhuru Kenyatta, die vorig jaar na woelige en gewelddadige verkiezingen werd herverkozen (vanaf 9:05 minuten).

In het openbaar heeft Cambridge Analytica altijd ontkend dat het achter de vele advertenties en video's zat die Kenyatta's tegenstander  Raila Odinga zwartmaakten en inspeelden op de angst van de bevolking voor onder andere ziekte-epidemieën en armoede. Achter gesloten deuren was Turnbull echter veel minder bescheiden over de prestaties van het bedrijf. 'We orkestreerden de hele verkiezing. We namen twee keer 50.000 enquêtes af, deden enorm veel onderzoek, analyses, stuurden berichten, enzovoort.'

Cambridge Analytica biedt ook aan om onkiese verhalen boven te halen over politieke tegenstanders. 'Ik ken voormalige medewerkers van MI5 en MI6, die nu werken voor private bedrijven. Als er lijken in de kast zitten, dan vinden zij die', pochte Turnbull. 'Dan is het zaak om die informatie naar buiten te brengen, zonder dat iemand denkt dat het om propaganda gaat.'

Bron: BELGA/DS