Foto: Bart Dewaele

Peeters wil iets doen aan hoge supermarktprijzen

Kris Peeters, minister van economie en consumenten, wil zowel via de supermarktsector, Europa én de mededingingsautoriteit iets doen aan de prijsverschillen in de supermarkten.

Kris Peeters zal met de retailsector overleggen om over de prijsverschillen te praten tussen de supermarkten in ons land en in de buurlanden. Nu komt België systematisch als duurder uit de bus. De prijzen van vergelijkbare merkproducten liggen in Duitsland 11,82% lager dan in België, in Nederland is dat 11,42% en in Frankrijk 8,34%.

Comeos de federatie van de detailhandel, zei in een eerste reactie dat de echte verschillen lager zijn omdat in de studie er weinig rekening is gehouden met de huismerken. ‘En België is kampioen inzake huismerken’, zegt woordvoerder Hans Cardyn.

Bij de producenten, de federatie van de Belgische voedingsindustrie Fevia en de BABM (vereniging van merkartikelfabrikanten) heet het dan weer dat de hogere prijzen het gevolg zijn van taksen, heffingen en de loonkostenhandicap. Volgens hen bedraagt de reële loonkostenhandicap na de taxshift nog altijd 17,5% tegenover de buurlanden.

De Babm merkt dan weer fijntjes op dat nergens het verschil in prijzen tussen de supermarkten zo groot is als in België. Zowel Fevia als de Babm zijn overtuigd dat er ruimte is voor efficiëntiewinst door te standaardiseren en te harmoniseren. ‘We steken op dit vlak de hand uit naar Comeos en de supermarkten.’

Minister Peeters wil actie ondernemen op drie fronten. ‘Ik nodig de retailsector uit voor overleg om samen met hen te kijken hoe de prijsverschillen kunnen worden aangepakt. Verder wil ik de problematiek van territoriale leveringsbeperkingen aankaarten bij de Europese Commissie. Die beperkingen verstoren namelijk die eerlijke concurrentie. Tot slot zal ik de Belgische Mededingingsautoriteit laten nagaan of delen van onze regelgeving de marktwerking belemmeren.’