01/12/2017 - Boeken
camera closecorrect Verwijs ds2 facebook gplus nextprevshare twitter video

Dit portret uit 1934 van Kurt Schuschnigg, de Oostenrijkse kanselier die door Hitler op de knieën gedwongen werd, is typerend voor de opmerkzaamheid van Éric Vuillard. De slordig gesloten vestzak, het rondvliegende vel papier, de mysterieuze zwarte vlek rechts maken de geportretteerde streng maar ook dromerig, timide, introvert, vindt de schrijver van ‘L’ordre du jour’. Bijgesneden, zoals de foto bekend is (zie verder beneden), krijgt hij een soort officiële allure, voornaamheid. ‘Het volstaat om enkele onbeduidende millimeters, een klein stukje waarheid, te verwijderen, opdat de kanselier van Oostenrijk ernstiger, minder onthutst lijkt dan op het origineel.’ Door de aandacht nauwer op de persoon te vestigen krijgt Schuschnigg meer gewicht, vindt Vuillard. Agence Meurisse/BnF

Interview

Éric Vuillard over de nazi’s voor en na

‘De geschiedenis is nooit helemaal voorbij’

Niets is verzonnen. Maar de montage en de kadrering maken het bijzonder. L’ordre du jour, het verhaal waarmee Éric Vuillard de Goncourtprijs won, doet een hinkstapsprong over de Tweede Wereldoorlog. Don’t mention the war – of hoe je met de aanloop en de gevolgen het hele verhaal van het nazisme kunt vertellen.