Foto: Jeroen Michiels

De 5 favoriete aandelen van Jeroen Michiels, analist bij Mercier Vanderlinden

Net als een jaar geleden selecteren we AB Inbev & Alliance Data Systems omdat de vooruitzichten van deze bedrijven alleen verbeterd zijn, terwijl de aandelenprijs totaal niet gevolgd is. Ook Microsoft en de bankaandelen J.P Morgan en Goldman Sachs blijven grote posities en behoren zelfs tot onze 10 grootste posities, maar hebben we louter om een paar ander ideeën aan te brengen, vervangen door drie ander namen.

Onze strategie blijft om in grote, globale spelers te investeren. Ook de liquiditeit van het aandeel is voor ons belangrijk. Het liefst kopen we bedrijven met stabiele cashflows en zeer sterke posities in hun markt. Sommige van deze kwaliteitsvolle bedrijven noteren vandaag wel vrij duur door de zeer lage rentevoeten. Wij trachten daar de bedrijven uit te selecteren die toch nog redelijk gewaardeerd zijn, hele mooie projecten hebben voor de komende jaren en waarvan we verwachten dat de winst per aandeel nog serieus zal stijgen.

AB Inbev

Dankzij een aantal belangrijke strategische beslissingen heeft AB Inbev zich in de laatste 15 jaar getransformeerd van een Belgische brouwer naar een nummer één wereldspeler. Het zal deze positie niet snel verliezen aangezien het bedrijf nu profiteert van competitieve voordelen zoals grote schaalvoordelen, dominante posities in de meeste afzetmarkten en een sterke merkportefeuille (17 merken die elk meer dan 1 miljard genereren). De SABMiller integratie loopt op schema, en er werd reeds 1.4 miljard Amerikaanse dollar in synergieen gerealiseerd. Beter nog, dankzij de verhoogde aanwezigheid in opkomende biermarkten zoals Azië en Afrika zag de groep zijn volumes terug stijgen. Daarbovenop verkopen ze hun 3 werelmerken (Stella, Budweiser en Corona) meer en meer als premiummerken waardoor ze de prijzen kunnen verhogen. Een groot deel van de overname is trouwens gefinancieerd met schulden, wanneer deze in de komende jaren worden afgelost zal de winst per aandeel sterk omhoog gaan.

Alliance Data Systems

Een recente Bain enquete heeft er nogmaals op gewezen dat marketingbudgetten een seculiere shift aan het ondergaan zijn. Traditionele marketing zoals TV spotjes e.d. moeten almaar meer en meer plaats ruimen voor de nieuwere alternatieven, die door het gebruik van “customer data” en analyse een veel individuelere aanpak kunnen garanderen. Bovendien is het makkelijker om de impact van een campagne te meten, en het doelpubliek geengageerd te houden. De resultaten liegen er dan ook niet om, recente campagnes zorgden er namelijk voor dat het doelpubliek 2.5 keer meer uitgaf, en ook nog eens vaker de winkel binnenkwam. Dit soort resultaten maakt Alliance Data Systems de geprefereerde partner voor de Marketing Officers van vandaag.

Dollar Tree

Dollar Tree is één van de marktleiders in het Amerikaanse “dollar-stores” segment. Het bedrijf staat bekend voor haar “één dollar per item” prijzenpolitiek en houdt hier al tientallen jaren aan vast. Deze strategie heeft zijn vruchten zeker afgeworpen, aangezien het bedrijf jaar na jaar is blijven groeien en terwijl ook nog eens één van de hoogste marges in de retail-sector genereert. De recente overname van het onderpresterende Family Dollar geeft het bedrijf veel opties om waarde te creeren voor de aandeelhouders. Het aandeel is het voorbije halfjaar sterk teruggevallen door politieke uitlatingen over mogelijke importheffingen en door bezorgdheid bij investeerders over de ambities van Amazon. Het prijsniveau van één dollar per stuk maakt deze markt echter zeer onaantrekkelijk voor een speler zoals Amazon en eerder deze week lijkt de republikeinse partij toch af te stappen van de idee om een systeem van importheffingen in te voeren. Hierdoor ligt de weg voor Dollar Tree wagenwijd open om haar succesvol groeiverhaal door te zetten.

Fairfax Financial Holdings

Onze investering in Fairfax rust op enkele belangrijke pijlers. Eerst en vooral genieten we van een uitstekend management dat op de gepaste momenten heel opportunitisch kan reageren. Een voorbeeld hiervan is toen zij begin November 2016 besloten om 90% van hun Amerikaanse staatsobligaties te verkopen vanwege de onzekerheid omtrent de Amerikaanse verkiezingen. Ten tweede is het bedrijf alsmaar globaler actief, en de USD 4.9 miljard overname van Allied World, een verzekeraar die heel specifieke en innovatieve oplossingen aanbiedt, heeft hun globale voetafdruk significant verstevigd. Daarbovenop profiteren investeerders ook nog eens van de optionaliteit van dochterbedrijven zoals Fairfax India en Fairfax Africa. Deze platformen zijn niet voor niets gesitueerd in twee “hoge groei” landen en wij verwachten dan ook dat deze divisies serieus zullen verrassen in de komende jaren.

Fiat Chrysler Automotives

Wij blijven verbaasd door het aanhoudend skepticisme van de markten voor zowel FCA als de algemene autosector. Specifiek voor FCA genieten investeerders van een uitstekend management dat volop bezig is aan een globale expansie van de “hoge marge” merken zoals Jeep, Maserati & Alfa Romeo. Dit initiatief zorgt voor betere economies of scale alsook een hogere omzet per wagen, en zal dus een zeer positief effect hebben op de winst. Dit werd reeds bevestigd tijdens de recente halfjaarresultaten, aangezien de groep recordmarges kon voorleggen. Tijdens diezelfde vergadering bevestigde zij trouwens ook hun 2018 targets: Een netto cash positie van +/- EUR 4.5 miljard en een nettowinst van +/- EUR 5 miljard. Wij twijfelen niet over de haalbaarheid van deze mijlpalen aangezien FCA nog voldoende optionaliteit bezit zoals een eventuele spinoff van de componenten divisies en een leiderpositie in Brazilie waar vandaag de dag weinig waarde aan wordt toegekend.