• Vetements’ couturecollectie
Zürich, modestad in wording?

‘Parijs doodt de creativiteit’

Het tegendraadse ontwerperscollectief Vetements snijdt drie jaar na zijn lancering de banden door met Parijs, en verhuist hoofdkwartier en atelier naar Zürich. Ze zijn niet het eerste modehuis dat de goede lucht gaat opsnuiven in Zwitserland.

Het populaire kledinglabel Vetements, geleid door oud-student van de Antwerpse Modeacademie Demna Gvasalia, verhuist binnenkort hebben en houden naar Zürich, ‘om daar met een schone lei te beginnen’, aldus ceo (en broer van) Guram Gvasalia.

‘Parijs doodt de creativiteit. De blingbling-atmosfeer is destructief. Ik ben klaar met dat constante showing off en de oppervlakkige glamour van de modewereld’, klonk het in de Zwitserse krant Tages-Anzeiger. Niet alleen de ontwerper zelf, maar ook veertig van zijn werknemers, vonden reeds een nieuwe woning in de buurt van Zürich.

Al zal niet alleen de gezonde Zwitserse lucht invloed gehad hebben op die beslissing, maar ook het gunstige belastingregime. Vetements is dan ook niet het eerste modehuis dat voor zijn hoofdkwartier uitwijkt vanuit modesteden zoals Parijs en Milaan. In 2010 ging de Gucci Group hen al voor, al kozen zij toen voor Cadempino, net over de grens met Italië. Ook Philipp Plein, Zegna en Hugo Boss hebben kantoren in Ticino.

Immigranten

Gvasalia benadrukt dat het hen niet enkel draait om het betalen van minder belastingen, ‘anders waren we wel naar het nabijgelegen Zug verhuisd’. Dat kanton staat bekend als belastingparadijs, met heel wat postbusvennootschappen. Wat wél mee een rol gespeeld heeft in hun beslissing, is de achteruitgang van de euro tegenover de Zwitserse frank, en de onzekerheid rond de gevolgen van Brexit.

Een laatste, maar niet minder belangrijke reden die Gvasalia aanhaalt voor de verhuizing: Zwitserland zou meer verwelkomend zijn voor immigranten dan Frankrijk. ‘In Frankrijk kan het negen maanden duren om een nieuwe werknemer in te schrijven.’ Voor een collectief dat is opgericht uit twee broers uit Georgië, met werknemers uit alle hoeken van de wereld, speelt dat een belangrijke rol. ‘In Parijs konden we niet verder groeien.’

Of het label nu ook hun catwalkshows in een andere stad zal laten doorgaan, is nog niet duidelijk. Overigens zal Demna Gvasalia, de meest besproken ontwerper van het moment, overigens toch nog vaak in Parijs worden verwacht, aangezien hij ook creatief directeur is van het modehuis Balenciaga.

Bron: Business of Fashion