Foto: Plus One Gallery

Antwerpse bloemententoonstelling groeit verder op Instagram

Kunt u de lente al ruiken? De Antwerpse Plus One Gallery pakt dit weekend uit met een groepstentoonstelling rond het thema bloemen, en nodigt u uit om zelf uw favoriete kunstwerk met bloemen te delen.

Het voordeel van geschilderde bloemen? Ze kunnen niet verwelken. Plus One Gallery in Antwerpen brengt een dertigtal werken bijeen van Belgische kunstenaars zoals Walter Swennen, Bernd Lohaus, Nel Aerts en Thomas Bogaert, en internationale kunstenaars zoals Anton Henning, Keith Haring en de recent overleden Ren Hang.

Het thema bloemen is niet zo toevallig gekozen en heeft een persoonlijke achtergrond voor galeriehouder Jason Poirier dit Caulier. ‘Ik ben opgegroeid in een huis waar het minimalisme en de conceptuele kunst het onderwerp van gesprek waren. Als tiener miste ik in die stromingen een beeldtaal die bij me aantrok. Maar toen mijn vader (Marc Poirier dit Caulier van de voormalige galerie X-One, red.) in 1985 de tentoonstelling Blümen organiseerde met werk van Bernd Lohaus en ik in diezelfde periode de bloemen van Koons ontdekte, werd mijn interesse voor hedendaagse kunst echt aangewakkerd. Via Koons en zijn bloemen ontdekte ik Barbara Kruger, Haim Steinbach, Richard Prince, en natuurlijk Keith Haring.’

Voor de tentoonstelling, die loopt tot eind april, werden werken van een nieuwe generatie kunstenaars gecombineerd met werken uit de jaren zeventig en tachtig, van kunstenaars die ook tentoonstelden in de galerie van zijn vader.

Onuitputtelijk thema

De tentoonstelling eindigt overigens niet bij de geselecteerde kunstwerken. Plus One Gallery roept bezoekers en geïnteresseerden op om via Instagram willekeurige kunstwerken met hetzelfde thema aan de tentoonstelling toe te voegen, via de hashtag #infiniteflowersplusone. Zo willen ze de onuitputtelijkheid van het thema aanduiden, en tegelijk beschouwen ze het als een eerste aanzet voor een vervolg op de tentoonstelling in 2018.

‘Instagram is vandaag meer dan ooit een platform waar heel wat kunstenaars, galerijen en curatoren hun gading in vinden. Hoewel de beleving van het werk op een klein scherm toch een andere ervaring is dan het zien van het echte werk, is het een tendens waar we vandaag niet omheen kunnen’, klinkt het.