POLLENKALENDER. Wapen uzelf tegen hooikoorts

Het pollenseizoen staat weer voor de deur. Beginnen uw ogen al te jeuken wanneer u er nog maar aan denkt? Een pollenkalender en enkele nuttige tips wapenen u alvast tegen wat komen gaat.

 

Komt het pollenseizoen van uw gevreesde boom- of grassoort eraan? Deze tips van het Wetenschappelijk Instituut voor Volksgezondheid (WIV) kunnen hooikoortsklachten beperken:

  • vermijd inspanningen en activiteiten in openlucht
  • verlucht uw woning ’s nachts, wanneer de pollenconcentraties minder hoog zijn
  • houd vensters in de auto dicht
  • draag een (zonne)bril tijdens het fietsen of lopen
  • droog de was niet buiten
  • gebruik papieren zakdoeken (in uw stoffen zakdoek blijven pollen hangen)
  • was uw haar voor het slapengaan om stuifmeelkorrels te verwijderen
  • maai het gras niet en kom niet in de buurt van plaatsen waar dat gebeurt
  • vermijd groenten of fruit die uw klachten verergeren

Dat laatste punt over voeding klinkt bijzonder gek, geeft Marijke Hendrickx WIV toe. ‘Maar er bestaat effectief zoiets als een kruisallergie. Dat betekent dat je - weliswaar vaak in mindere mate - allergisch bent aan een voedingsmiddel én aan een bepaald soort pollen. Tijdens het pollenseizoen kan je zo gevoeliger worden voor appels, peterselie of abrikozen.’

Kruisallergieën
Pollen Voedingsmiddelen
Boompollen Aardappel, abrikoos, amandel, appel, hazelnoot, kers, kiwi, meloen, paprika, peer, peterselie, perzik, pindanoot, pruim, selder, soja, tomaat, walnoot, wortel, aardbei
Graspollen Aardappel, ananas, appel, banaan, erwt, graansoorten, hazelnoot, lychee, paprika, peer, pinda, selder, soja, tomaat, wortel