'Veganisten hebben beste seks': Peta opent het superbowlseizoen met 'geweigerde' reclame

Het is nog ruim een week wachten op de Super Bowl, de jaarlijkse hoogmis voor de American football-liefhebbers, én de marketingwereld. Dierenrechtenorganisatie Peta lekt alvast een 'geweigerd' spotje, en probeert zo een graantje mee te pikken van de hype rond de Superbowlspotjes.

Het gegeven is ondertussen ook in Europa genoegzaam bekend: de Super Bowl is een jaarlijkse kijkcijfertopper waarvoor Amerikanen massaal voor de tv post vatten. En daarom trekken adverteerders ook grof geld uit voor de reclameblokken voor, na en tijdens de uitzending. De blokken zelf zijn de duurste van het jaar, en ook voor de spotjes zelf worden geen middelen gespaard. 

Anderen pakken het op een andere manier aan en lekken 'geweigerde' filmpjes: commercials die 'ongeschikt' bevonden zijn om op tv te vertonen. Dierenrechtenorganisatie Peta heeft op dat vlak een lange traditie. Zo werd in 2009 al de bekende 'veggie love'-spot als 'te gewaagd voor tv' enkel online getoond. En dat leverde uiteraard heel wat kijkers op. De daaropvolgende jaren werd die tactiek met succes herhaald.

Ook dit jaar komt er een nieuwe campagne uit dezelfde reeks. Nu stelt de organisatie dat veganisten betere minnaars zijn, en illustreert dat met een weinig aan de verbeelding overlatend filmpje. 'It Left TV Execs Speechless', stelt Peta in een toelichting bij het filmpje, dat de titel 'last longer' meekreeg.

Het zou kunnen, maar de kans is klein dat Peta écht verwachtte dat het filmpje uitgezonden zou worden. De kans dat de organisatie mikt op een (goedkoper) leven als virale video is een stuk groter. En daarmee is het filmpje eigenlijk een stevige concurrent van de échte Superbowl-spots: reclames die bedoeld zijn om éénmalig een groot publiek te imponeren.

Ook de echte adverteerders van rond de Superbowl hollen de voorbije jaren het concept wat uit. Zo worden er regelmatig al teasers verspreid, die aanwijzingen geven voor wat er in de reclames te zien zal zijn. Daarmee is het verrassingseffect dat de spotjes de huidige status bezorgde wat verdwenen.