Foto: DBA
'Wie nooit advertenties wil zien, kan dit via de instellingen uitschakelen'

Vier en Telenet steken reclame straks achter pauzeknop

SBS, de groep achter de commerciële tv-zenders Vier en Vijf, heeft een nieuwe manier ontwikkeld om reclame tot bij de kijker te krijgen. Wie een programma pauzeert, krijgt straks in plaats van het bevroren beeld een reclameboodschap te zien. Vier en Vijf beginnen voor eind dit jaar met proefdraaien, meldt De Tijd dinsdag.

SBS werkt voor de innovatie samen met aandeelhouder Telenet, die de technische kant voor zijn rekening neemt. Maar de zendergroep zit nu ook aan tafel bij Proximus. 'We willen de hele markt kunnen bereiken met dit idee', klinkt het. SBS zal Telenet ook niet tegenhouden om het idee met andere zenders uit te werken.

De nieuwe manier van adverteren, waarbij een kijker die op pauze klikt een stilstaand reclamebeeld te zien krijgt, past in de evolutie die het televisielandschap doormaakt. Steeds meer mensen gebruiken immers de mogelijkheden die digitale televisie biedt om reclame te skippen. Zenders moeten dus op zoek naar andere manieren om de boodschappen van adverteerders tot bij de kijker te krijgen.

'Wie de boodschap niet wil zien, kan die met één druk op de knop doen verdwijnen', verzekert Chief Commercial Officer Sigrid Van Den Houte in 'De ochtend' op Radio 1. 'Wie nooit advertenties wil zien, kan dit via de instellingen uitschakelen.'

'De technologie stelt mensen in staat om op een steeds comfortabelere manier naar tv te kijken', vindt Van Den Houte. 'Wij zoeken voortdurend naar manieren om reclame te brengen die mensen prettig vinden, maar zodat we nog steeds op inkomsten kunnen rekenen om programma's te maken.'

Nog voor het einde van het jaar starten Vier en Vijf met proefdraaien.

Bron: Belga, VRT