Foto: cw

Copycat Zara krijgt steun uit onverwachte hoek

De Spaanse kledingketen Zara is populair bij fashionista's, niet in het minst omdat ze vaak als eerste de modetrends vertalen naar hun winkelrekken. Daar zijn de ontwerpers van de grote modehuizen niet mee opgezet, al vormt Olivier Rousteing, creatief directeur van het Franse modehuis Balmain, daarop een uitzondering. 'Ik vind het fantastisch wat Zara doet.'
Nog maar net gepresenteerd tijdens de modeweken en niet veel later (bijna) identiek in de winkelrekken van Zara, H&M, Topshop en consoorten: dat de high fashion wordt gekopieerd door de high street is geen geheim. En dat belangrijke modeontwerpers een broertje dood hebben aan zulke copycats evenmin.
 
Maar kijk: Olivier Rousteing, sinds 2011 creatief directeur van het Franse modehuis Balmain, is niet akkoord. Hij vindt het een heus compliment dat ketens aan de haal gaan met zijn ontwerpen. 'Ik denk dat het Coco Chanel was die zei: wie origineel is, moet aanvaarden dat hij gekopieerd wordt', vertelt de Franse modeontwerper aan de Britse krant The Independent.

Links: Alexander Wang (boven) en Marc Jacobs, rechts: Zara S/S 2014

De 28-jairge Rousteing ziet ook nog een ander pluspunt aan de kopieerzucht van de kledingketens: het leidt volgens hem immers tot nieuwe creativiteit. Ontwerpen van verschillende designers worden gemixt tot een nieuw kledingstuk, of met elkaar gecombineerd in aparte outfits.

'De ketens zijn snel, hebben een goed stylingevoel en weten wat ze moeten oppikken bij welke ontwerper. Ik houd ervan om mijn ontwerpen te zien in combinatie met die van andere modehuizen zoals Céline en Proenza Schouler. Ik vind het geniaal. Het is soms beter dan wat ik zelf maak.'

Links: Chanel, rechts: Zara F/W 2014

Zara is niet de enige kledingketen die wel erg goed kijkt naar het werk van de topontwerpers - ook bij budgetketens zoals Primark en Forever21 vinden we vaak klakkeloze kopieën terug in de winkelrekken - maar de mooi gestileerde campagnes en lookbooks zijn een doorn in het oog bij veel ontwerpers. 'Als ik geluk heb en mijn ontwerpen een schot in de roos zijn, kunnen ze al bij Zara worden gevonden lang voor ik ze in de winkels kan krijgen. En dat is niet leuk', liet Tom Ford vorig jaar nog optekenen.

Links: Carven (boven) en Céline, rechts: Zara S/S 2014

De vrees voor copycats gaat bij Céline, wiens esthetiek nog het vaakst wordt gekopieerd door Zara, nog een stapje verder: het modehuis toonde zijn resortcollectie 2014 destijds enkel aan journalisten en inkopers die verboden werden om foto's te maken. Pas wanneer de collectie in de rekken hing, werden de eerste foto's getoond.