Foto: Steven Richardson/rr

Vijf tips van Goedele Leyssen om beter te slapen

Experts zeggen dat we elke nacht tussen zes en negen uur slaap moeten krijgen. Maar hoe haalbaar is dat met het hectische tempo van het moderne leven? Met deze tips van Goedele Leyssen lukt het indommelen vanavond misschien iets makkelijker.

'Om goed te kunnen slapen, moet je ontspannen zijn. Wist je dat je kalm wordt door de benen tegen de muur te leggen? Met de benen in de lucht stroomt er meer bloed naar het hart dan gewoonlijk en gaat het langzamer slaan, waardoor het ook rustiger wordt in het hoofd. Doe de oefening gedurende een drietal minuten.'

'Licht is het beste - of slechtste - signaal dat je het lichaam kan geven om te zeggen dat het wakker moet blijven. Allerlei lichtgevende electronica op het nachtkastje kan de nachtrust verstoren, net zoals het nachtlampje van je partner. Leg iets op de ogen of zet een masker op. Licht dringt namelijk door de gesloten oogleden tot in de hypothalamus  – het deel van je hersenen dat slaap controleert -  waarop de productie van melatonine verstoord wordt. Hoe donkerder je kamer, hoe beter je zal slapen.' 

'De laatste gedachten die door je hoofd gaan voor je indommelt, bepalen de kwaliteit van je slaap. Reflect on your present blessings, on which every man has many, not on your past misfortunes, of which all men have some, schreef Charles Dickens ooit. Wijze raad. Schrijf voor je gaat slapen vijf dingen op die gebeurden tijdens de dag en waarvoor je dankbaar bent.'

'Lavendelolie breng rust, harmonie en zoete dromen. Het kan helpen om sneller in te slapen, maar ook langer te slapen zonder wakker te worden. Verdamp de olie in een aromadiffuser, breng twee à drie druppels aan op de voetzoelen of neem voor je gaat slapen een bad met enkele druppels olie. Gebruik een pure essentiele olie. Staat er "fragrance" op het flesje, dan heb je de verkeerde olie te pakken.'

'Uit een studie van de Stanford University blijkt dat mensen die dertig tot veertig minuten per dag bewegen, 's avonds sneller indommelen en beter slapen dan mensen die de hele dag stil zitten. Let wel: als je te laat gaat sporten, wordt het moeilijker om in te slapen.'

Wil je nog meer tips of ben je op zoek naar efficiënte yogaoefeningenom beter te slapen? Goedele Leyssen geeft op zondag 10 december van 14.00 tot 17.00 uur een Sweet Dreams Workshop in Leuven. Meer info op haar website.